Vara pe plaja

Ce ar fi si ce nu ar fi indicat sa consumam vara pe plaja? De ce?

Ca si in viata de zi cu zi si vara pe plaja moderatia trebuie sa fie la ordinea zilei, prin urmare va sugeram sa evitati excesele de orice tip.

In primul rand excesul de alcool.  Dupa cum bine stim, nu alcoolul ne hidrateaza, ci apa.  In ciuda asteptarilor generale, alcoolul are in principal efect de deshidratare a organismului chiar daca pe moment da senzatia de potolire a setei.  In plus, prin efectul vasodilatator pe care il are poate agrava hipotensiunea arteriala ducand la senzatii de slabiciune, ameteli si chiar lesin.

In al doilea rand, sfatul nostru este sa evitati consumul produselor cumparate direct de pe plaja (porumb fiert, banane, hamsii, gogosi etc.), indiferent cat de apetisante par, deoarece va expuneti unui risc crescut de toxiinfectii alimentare.  Chiar daca din punct de vedere organoleptic (gust, miros) nu sesizati nicio modificare, aceasta poate exista datorita modului de pastrare in caldura, astfel produsele fiind supuse unui risc de alterare rapida.  Datorita temperaturii exterioare si a faptului ca faceti efort (inot) fizic mai mare fata de cel cu care organismul dvs. este obisnuit, acesta este mai deshidratat.  Toxiinfectiile alimentare „de vara” sunt mai severe insasi prin prisma deshidratarii suplimentare la care supun organismul.

Pe scurt, vara la mare este ideal sa evitati produsele despre care nu aveti nicio idee cum au fost preparate sau cat de mult au fost tinute in soare si pe care veti fi tentati sa le mancati repede, fara a va spala pe maini.  Acordati igienei atentia cuvenita! Riscul la care va supuneti este de a face o enterocolita care, cu siguranta, va va strica cateva zile bune din concediu.

In final, dar nu in ultimul rand, parerea unanima a medicilor gastroenterologi este ca mezelurile ar trebui evitate, mai ales in vacanta.  Produsele preparate din carne tocata sau din amestecuri de carne au un continut mai mare de grasime.  Grasimea se altereaza mult mai usor si mai repede in conditii de temperatura crescuta.  Astfel, va recomandam consumul de salamuri, mici, carnati procurate doar din surse autorizate care presupune ca aceste preparate sunt proaspete si pastrate in conditii corespunzatoare de temperatura si umiditate.

Ce ar trebui totusi sa mancam?

Vara pe plaja este in primul rand important sa ne hidratam, mai precis sa consumam cel putin 2-3 l de apa/zi.  Dar trebuie sa stiti ca nu intotdeauna lichidele reci sunt cele care asigura astampararea setei.  Cu toate ca nu multa lume accepta, lichidele calde (mai ales ceaiurile) sunt cele recomandat a fi baute peste vara.

Deasemenea, acordati o atentie sporita si limitati hidratarea cu bauturi dulci si/sau carbogazoase.  Este de preferat sa consumati bauturi necarbogazoase, obtinute din surse naturale.

Aport suplimentar de apa poate fi obtinut si prin consumul fructelor (de tip pepene, piersici, struguri care au un continut mai mare de H2O) si legumelor.  Toate legumele sunt binevenite in dieta noastra din care ar trebui ca peste vara sa nu lipseasca salata verde, rosiile si castravetii.

In final, fara a minimiza din beneficiile consumului de produse din mare – peste si fructe de mare – va atragem atentia ca acestea se altereaza usor si este bine sa aveti mare grija si (pe cat posibil) sa va asigurati ca sunt proaspete inainte de a le consuma.

Dr. Gabriela COMANESCU

Medic Specialist Gastroenterologie

Clinica PULS

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four × 4 =